poniedziałek, 18 listopada 2013

Ciasto Jadzia

Przepis wygrzebałam w książce "Słodki świat Ewy Wachowicz". Trochę przy nim majstrowałam bo w oryginale było 300 g smalcu (nie byłam w stanie zaryzykować i go dodać) i cztery warstwy ciasta (zrobiłam dwie). Ogólnie nie lubię ciast przekładanych. Dużo z nimi zachodu. A do tego kojarzą mi się jakoś tak...staroświecko..Niby nic w tym złego ale każdy ma jakieś kulinarne fobie:) Ciasto jest kwaskowate dzięki czarnym porzeczkom ale słodkawa masa z kaszy manny równoważy smak. I masy smakowały mi najbardziej. To co mi nie bardzo pasowało to te warstwy ciasta. Nie przeżyłabym chyba czterech... Masa była przytłoczona nawet przez dwie. I to zapewne przez moją niechęć do ciast przekładanych ale według mnie nawet górna warstwa jest niepotrzebna. Wrócę do tego przepisu...i zrobię z połowy składników tylko warstwę dolną a zamiast dżemu dodam po prostu rozmrożone porzeczki...

















Składniki:
Na ciasto:
500 g mąki pszennej
200 g miodu
150 g miękkiego masła
2 jajka
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 łyżeczka proszku do pieczenia

Masa z kaszy manny:
3 szklanki mleka
4 łyżki cukru
6-7 łyżek kaszy manny
100 g masła
opcjonalnie: kilka kropel aromatu waniliowego

Masa porzeczkowa*:
300 g porzeczek (mogą być mrożone)
2-3 łyżki cukru pudru (można pominąć)

*można użyć dżemu porzeczkowego

Wykonanie:
Składniki na ciasto wymieszaj w misce. Wyrób rękami przez chwilę. Odstaw do lodówki na 2 godziny. Po tym czasie ciasto podziel na dwie części. Rozwałkuj na wielkość blaszki i piecz w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni aż placki nabiorą złotego koloru. Trwa to bardzo krótko więc nie wolno spuszczać ich z oka:) Odstaw do wystudzenia.
W tym czasie ugotuj mleko wsyp cukier i powoli kaszę manną. Jeśli masa będzie zbyt rzadka dodaj więcej kaszy. Wlej odrobinę aromatu waniliowego. Masło utrzyj mikserem i gdy kasza przestygnie dodaj ją do niego partiami. Dobrze zmiksuj.
Porzeczki rozmroź i wrzuć do garnka. Wsyp cukier i gotuj aż owoce się rozpadną i masa zgęstnieje.
Na wystudzony placek wyłóż całą kaszę posmaruj masą porzeczkową i przykryj kolejnym plackiem. Posyp obficie cukrem pudrem.

Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz