niedziela, 8 grudnia 2013

Skandynawskie bożonarodzeniowe ciasteczka z pieprzem

Muszę się Wam do czegoś przyznać. Właściwie pisałam to już pewnie nie raz, ale mam wrażenie, że jeśli powtórzę to kilka razy, to może w jakiś sposób ta cecha zniknie. Nie znam większego frajera bożonarodzeniowego niż ja. Serio. Jeśli zastanawiacie się kto kupuje te wszystkie kubki, podkładki, maselniczki z motywem renifera, pidżamy w pingwiny, pościel w pierniki lub inne durnostojki świąteczne.. to na pewno jestem ja. Nie wiem czy potrafię z tym walczyć, i czy w ogóle mam ochotę na taką walkę. Pojęcie kiczu świątecznego dla mnie nie istnieje i potrafię kupić każdą bzdurę i cieszyć się z niej ogromnie. Lubię tą atmosferę i nic na to nie poradzę, że wchodzę w to po uszy. W okresie przedświątecznym często piekę, oprócz pierników, różne ciasteczka czy muffinki, do których bezkarnie mogę dosypywać cynamon i przyprawę do piernika. Te ciasta piecze się w Norwegii i Szwecji w czasie świąt Bożego Narodzenia. Z zasady są pikantne, więc jeśli obawiacie się smaku, dodajcie mniej przypraw.  Ciastka są trochę nietypowe, bo dość mocno wyczuwalny jest pieprz, ale to nie powód żeby się do nich uprzedzać. Pachną bardzo świątecznie. To ciekawa alternatywa dla naszych poczciwych pierników. Plusem jest to, że nie muszą długo leżakować, a ich zrobienie zajmuje chwilę... co bardzo ułatwia życie. Zwłaszcza w szale świątecznych przygotowań:)





















Składniki:
2 szklanki mąki
1 łyżeczka cynamonu
1 łyżeczka przyprawy do piernika
pół łyżeczki mielonego imbiru
pół łyżeczki soli
kostka masła
2/3 szklanki cukru
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka świeżo zmielonego czarnego pieprzu
1/3 szklanki posiekanych migdałów
1/3 szklanki syropu klonowego (w oryginale kukurydzianego)
skórka otarta z 1 cytryny

Wykonanie:
Masło roztop na małym ogniu razem z cukrem i syropem klonowym. Odstaw do wystudzenia. W misce połącz wszystkie sypkie składniki oraz dodaj skórkę cytrynową. Wlej masło i wymieszaj. Wyłóż ciasto na blat i wyrabiaj aż będzie gładkie. W razie potrzeby podsyp je mąką. Następnie rozwałkuj i wykrawaj foremkami ciasteczka. Ułóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia lub matą. Piecz ok 10 minut w temp. 190 stopni aż ciasteczka się przyrumienią.

Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz