wtorek, 30 grudnia 2014

Pierogi z gruszką i cynamonem

Pierogi zawsze kojarzyły mi się z czymś trudnym, pracochłonnym. Wynikało to pewnie z tego, że kiedy moja mama lub babcia robiły pierogi zajmowało to dużo czasu. Zajmowało sporo ale za to pierogów też było sporo. Na szczęście ja nie robię 100 pierogów i trwa to krócej no i wcale nie jest trudne. A dodatkowo posiadam mini przyrząd do sklejania pierogów a on ułatwia życie. Moja babcia (mama mojego taty) robi najlepsze pierogi ruskie a moja mama najlepsze z grzybami na wigilię. Trudno dorównać tym smakom. Ale zupełnie nie ma potrzeby im dorównywać czy próbować prześcignąć. Niech to co najlepsze u babci pozostanie najlepsze u babci a to co u mamy to u mamy. Taki stan rzeczy powoduje, że czuję się jakoś bezpieczniej i lepiej bo wiem, że są miejsca i smaki które się nigdy nie zmienią. A ja pokombinuję sobie z gruszką i cynamonem. I też wyszło naprawdę bardzo smacznie. Przepisów na ciasto pierogowe jest mnóstwo więc wybierzcie taki który zwykle stosujecie. A jeśli nie macie podaję ten który u mnie funkcjonuje. Ah..no i gruszki można zmienić na jabłka. To tak w ramach kolejnych kombinacji...




















Składniki:
na ciasto:
300 g mąki
ok 200 ml gorącej wody
szczypta soli

nadzienie:
3 gruszki
cynamon- wg gustu dodałam ok pół łyżeczki 
cukier- wg gustu- w zależności od tego czy gruszki są wystarczająco słodkie
kilka kostek gorzkiej czekolady

Wykonanie:
Składniki na ciasto połącz ze sobą i wyrób elastyczne i gładkie ciasto. Ilość wody może się zwiększyć lub zmniejszyć (zależy ile wchłonie jej mąka) więc dodawaj ja stopniowo. Po wyrobieniu odstaw ciasto na ok 15 minut aby odpoczęło. 
Gruszki obierz i pokrój w drobną kostkę. Jeśli to konieczne dodaj nieco cukru a następnie cynamon i wymieszaj całość. Gdy ciasto będzie odpowiednio gładkie i będzie swobodnie odchodzić od rąk, podsyp blat mąka i rozwałkuj ciasto. Wycinaj szklanką (lub kubkiem:)) koła, nadziewaj gruszką i zlepiaj. Gotuj partiami w osolonej wodzie. Wrzucaj pierogi do wrzątku gdy woda będzie bulgotać a po wrzuceniu zmniejsz temperaturę i poczekaj aż wypłyną. I gotuj od tego czasu ok 2-2,5 minuty. 
Czekoladę rozpuść w kąpieli wodnej (czyli na garnek z wodą wstaw miskę- miska nie może dotykać wody- i wrzuć do garnka czekoladę, poczekaj aż się rozpuści). Możesz rozpuścić czekoladę także w mikrofalówce ale pamiętaj, że czekolada nie lubi zbyt wysokiej temperatury a w mikrofalówce ciężko ja kontrolować. Rozpuszczona czekoladą polej pierogi.

Smacznego!

4 komentarze: