niedziela, 29 maja 2016

Focaccia z ziołami i solą morską

Uwielbiam dobre pieczywo z oliwą. Właściwie nie potrzebuję niczego więcej. Bardzo odpowiada mi ten śródziemnomorski pomysł. Niestety, znalezienie dobrego nienapompowanego pieczywa graniczy z cudem. Poza tym zwykły chleb, jakoś mi nie pasuje do rwania go na kawałki i moczenia w oliwie.
Focaccie miałam okazję robić jakiś czas temu (z rozmarynem i oliwkami) i przypadła mi do gustu. A ta wersja, z ziołami i solą, tworzy coś fantastycznego. Idealnie pasuje do tego, żeby utopić ją w oliwie i posypać płatkami chilli. Dodatkowo można ją po prostu potraktować jak bułkę, przekroić i naładować ulubionymi dodatkami. Jest niezrównana z mozzarellą, rukolą i jajkiem na miękko. Po zjedzeniu niemal połowy z oliwą i harrisą (pasta z papryczek chilli) uznałam, że trzeba zrobić coś bardziej twórczego więc zabrałam ją do pracy posmarowaną pastą z oliwek i plastrami awokado. Kocham takie śniadania:)

























Składniki:
120 ml ciepłego mleka
600 g mąki pszennej
25 g drożdży
2 łyżeczki soli (drobnej)
4 łyżki oliwy
2 łyżki ziół (użyłam świeżych- rozmaryn, tymianek, bazylia, oregano)
sól morska
woda

Wykonanie:
Drożdże rozpuść w ciepłym mleku i odstaw na 10 minut do wyrośnięcia. Do miski wsyp mąkę, sól, zioła i rozmaryn. Wymieszaj. Wlej drożdże z mlekiem do mąki, dodaj oliwę i tyle wody aby składniki ciasta się połączyły. Zużyłam mniej więcej szklankę wody. Trzeba wlewać ją stopniowo. Wyrabiaj ciasto do momentu aż będzie gładkie, sprężyste i będzie odchodzić od ręki. Odstaw w ciepłe miejsce przykryte czystą ściereczką na ok godzinę lub gdy podwoi swoją objętość. Blachę do pieczenia (prostokątną) posmaruj oliwą i wyłóż na nią ciasto i posmaruj je oliwą. Posyp solą morską. Piecz w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni, przez ok 30 minut. Obserwuj żeby się nie spiekła.

Smacznego!

5 komentarzy:

  1. Zabrakło temperatury i czasu pieczenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za info. Przeoczyłam to, z rozpędu. Już poprawione😊 Pozdrawiam!

      Usuń
  2. A jakie mniej więcej wymiary blachy? I jak posmarować ponownie blachę gdy jest wyłożone już ciasto? Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja blacha miała wym. 30x 40. Ale czasem piekę focaccię w różnych- nawet w formie na mini chlebki. I to włożone ciasto smarujemy oliwą:) Użyłam ok 2 łyżek oliwy. Pozdrawiam!

      Usuń